Libbstickan som brukar vara 2 meter så här års orkade bara upp till 30 centimeter i år. Jag har inte kunnat prioriterat den när det gäller vattning. Nu börjar den ge upp helt så jag plockar de blad som är fina och använder i mitt örtsalt. Den är ganska härligt med att göra sitt eget salt på olika tider över året eftersom man blandar de örter som är på gång just då. Det finns olika sätt att göra saltet på. Det enklaste är att göra en liten sats på färska örter som man mixar med havssalt och använder hyfsat snabbt. Vill man göra en större dos och använda över vinterhalvåret så är det bäst att torka den mixade röran i ugnen.
Libbstickan har en fyllig smak och ger sälta i sig. Den påminner om buljongsmak. Det behövs bara några få blad till varje sats då den ger väldigt mycket smak. Bladselleri eller stjälkselleri ger också sälta. På så sätt kan jag lägga till mindre salt. Annars är grundreceptet en del salt och tre delar örter.
Någon typ av löksmak vill man ha. Vitlök är ju gott men det vill jag ha till
höstsaltet. Nu tar jag istället gräslök som jag har så gott om. Går bra med vilken lök som helst egentligen.
Nu är frågan vad man vill ha för smak. Ringblomma ger en pepprig smak och ger ju en fin orange färg, Basilika är alltid gott och persilja ger en mustig smak. Rosmarin, salvia och timjan ger var för sig mycket smak så jag tycker man väljer någon av dem.
Jag har mängder av tomater nu och jag vill ha lite örtsalt till dem. Därför blir basilikan huvudörten i detta salt. Jag mixar alla örter så det blir en grön våt röra. Detta blandar jag i det finmalda havssaltet och blandar väl. Man kan mixa det tillsammans men har man grovt salt så kan knivarna i mixern ta stryk. Det våta örtsaltet smetas ut på ett bakplåtspapper och läggs på galler i ugnen på 50 grader under 2-5 timmar beroende på mängden. Ha luckan lite öppen så fukten kommer ut. Rör om då och då. När örtsaltet känns helt torrt häller du upp på burkar och förvarar torrt.

Honungsrosen är en fantastisk ros att ha i trädgården. Den doftar underbart och blommar frodigt under lång period. Den sköter sig själv och det enda man behöver göra är att klippa av utlöpare ibland om den tar för stor plats. Jag satte min för tre år sedan och då var den inte stor. Trots kall och lång vinter och torr vår/sommar så växer den och frodas rejält. Sådana växter gillar jag!



Spansk körvel är en ört som finns i många trädgårdar men har även spridit sig ut i det vilda. Eftersom den kan förväxlas med flera giftiga växter är det viktigt att veta att du plockar rätt. Du kan läsa mer om körveln i tidigare inlägg. Den har en fin smak av mild lakrits och är lite söt. Därför är den perfekt att hacka med i rätter med rabarber. Den begränsar syran och tillsätter lite sött så du kan ta mindre av socker. Jag gjorde en smulpaj igår o hackade ner en deciliter färsk körvel. Fungerar också om du gör rabarberkräm. Är man sockerråtta är det jättegott att mixa socker o färsk körvel till ett grönt välsmakande socker att strö över bakverk. Eller dippa färsk rabarber i!
Härligt rosa rabarberdryck gör du genom att koka 1 kilo rabarber i två liter vatten. Behåll skalen på för där sitter den rosa färgen. Sila av och tillsätt 2 dl socker och rör eller värm tills det har löst upp sig. Tillsätt saften av en halv citron och låt svalna Jag kokade förstås med 1 dl körvel men du kan också välja att riva i lite ingefära. Servera drycken till en rulltårta med grönt körvelsocker runt om så blir det som en prinsessdröm. Mixa lika delar strösocker och färsk körvel. lägg upp på ett bakplåtspapper och låt torka lite i rumstemperatur innan du häller upp på burk.